Gå till huvudinnehållet

Ett tips om uppdrag kan bli en guldgruva

Med Folqs tipsprogram får du en välförtjänt belöning när du hjälper andra företag att lösa sitt kompetensbehov. Tillsammans hittar vi den bästa kandidaten på marknaden för uppdraget, samtidigt som du stärker din position som en högt betrodd rådgivare – och en god hjälpare.

Bilde

Det sägs att goda råd är dyra. Kanske det, men vi menar att vissa väsentliga delar saknas i ordspråket.

Alternativen är nämligen både sämre och dyrare. Att få goda, uppriktiga råd är en gåva. Det ska vara låg tröskel för att ge råd och hjälpa andra att lyckas. Det uppskattas mycket och bör värderas därefter. Det gör vi på Folq. Det betyder att du får en rättvis del av värdeskapandet du bidrar till genom vårt tipsprogram.


Så funkar Folqs tipsprogram

Med Folqs tipsprogram står alla som vinnare. Du får en välförtjänt ersättning, uppdragsgivaren hittar rätt konsult för sitt behov, och konsulten får arbeta med ett spännande uppdrag. Vi på Folq får möjligheten att lösa ett behov vi annars inte hade känt till.

Så här funkar tipsprogrammet i praktiken:

  • Tipsa oss om ett konkret konsultbehov eller ett företag som behöver riktigt vassa IT-konsulter.
  • Leder ditt tips till en match – alltså att uppdragsgivaren hyr in en konsult genom oss – väntar en rejäl och välförtjänt belöning till dig, så länge uppdraget pågår.
  • Du får 50 procent av vår marginal under hela uppdragets löptid – inklusive eventuella förlängningar av uppdraget.

Visste du att den genomsnittliga längden på uppdrag genom Folq är mer än 20 månader? Med en timtaxa på 1 400 kronor kan du få en månatlig tipsbonus på runt 10 000 kronor – och mer än 100 000 kronor om samarbetet mellan kund och konsult blir framgångsrikt och förlängs för att utveckla ännu bättre digitala produkter. Det är vad vi kallar en passiv inkomst det ryker om.

Läs mer om vårt tipsprogram och hur du kan bidra med tips.

Varför använda Folq för att hitta rätt kompetens?

När du ska tipsa och ge goda råd till dina kontakter bör du känna till fördelarna med Folq.

Oavsett om du redan känner till Folq eller inte, hjälper vi dig här med några starka argument till varför uppdragsgivare bör vända sig till oss när de behöver den bästa IT-kompetensen.

Den korta versionen är att de snabbt kan hitta den bästa matchningen – träffsäkert och mer effektivt än andra alternativ. Tack vare vår oberoende ställning kan vi presentera de bästa kandidaterna från hundratals olika konsultbolag. Dessutom är det helt kostnadsfritt att prova oss. De vet inte vad de missar förrän de får uppleva styrkan, kvaliteten och effektiviteten i Folqs modell.

Ett tips om uppdrag leder samtidigt till att fler uppdragsgivare och uppdrag hittar till Folqs plattform – och att vårt stora nätverk av skickliga konsulter får tillgång till fler spännande uppdrag, med möjlighet att skapa stort värde för rätt uppdragsgivare.


Ett urval av Folqs värdeerbjudande till uppdragsgivare:

  • Tillgång till över 2 500 riktigt vassa IT-konsulter i vårt nätverk av konsultbolag. Konsulterna har många års relevant erfarenhet inom utveckling, design, affärsutveckling, projektledning, säkerhet eller AI.
  • Oberoende aktör som ger dig trygghet i att vi rekommenderar de bästa matchningarna för uppdraget bland hundratals leverantörer. Vårt säljteam hjälper dig att hitta rätt konsult.
  • En effektiv och träffsäker process för att hitta rätt kandidat. En kontaktpunkt, bra data och användning av artificiell intelligens gör Folq till den snabbaste vägen till rätt kompetens.

Sandra delar sina bästa tips

Sandra Jakobsson är Talent Acquisition Manager på Folq och ansvarar för uppföljningen av de många skickliga konsultbolag vi samarbetar med. Här får du Sandras hetaste tips på hur du kan fånga upp behov och hjälpa företag att hitta den kompetens de behöver.


Hur fånga upp behov?

  • Var öppen, nyfiken och intresserad. Prata med personer som har centrala roller i organisationen. Genom att ställa bra frågor kan du snappa upp vad som händer i företaget och vilka planer de har framåt – oavsett om du är uthyrd som konsult, en tidigare kollega eller en annan kontakt i ditt nätverk.

  • Se efter förändringar i organisationen. Vid förändringar tar det ofta tid innan allt faller på plats och nya behov uppstår. Ska nya projekt startas eller team byggas upp? Då behövs ofta rätt människor med kompletterande kompetenser för att teamet ska lyckas. Eller kanske är det några nyckelpersoner i teamet som ska sluta eller gå på föräldraledighet? I dessa fall uppstår ofta ett akut behov av att täcka upp med rätt kompetens och kapacitet – men företaget agerar inte alltid tillräckligt snabbt, förrän det verkligen börjar göra ont.

  • Ta ansvar och ge välmenade råd. Om du är uthyrd som konsult ser du ofta tydligare än uppdragsgivaren vilken kompetens eller kapacitet som saknas i teamet för att de ska kunna utvecklas i rätt riktning, nå årets mål eller säkra nödvändig framdrift i projektet. Det uppskattas när du som en trovärdig rådgivare vill deras bästa och delar med dig av dina synpunkter om hur de kan nå bättre resultat.


Hur gå tillväga för att tipsa?

  • Lyft fram fördelarna med Folq. Berätta varför de bör hitta kompetensen via Folq. Inte alla vet sitt eget bästa. Folq är en nischad tjänst och fortfarande ganska okänd för de flesta. Genom att framhäva fördelarna kan du hjälpa dem i jakten på rätt kompetens.

  • Hjälp dem att definiera kompetensbehovet. Många företag inser att de behöver stöd eller ökad kapacitet under en period. På en övergripande nivå vet de vad de behöver. För att kunna hitta rätt profil kan du erbjuda dig att hjälpa dem att konkretisera behoven – både när det gäller krav på kompetens och andra egenskaper.

  • Ta kontakt för bollplank. Inte alla är bekväma med att sälja, men att ge goda råd och hjälpa ett företag du känner till är alla betjänta av. Sträck ut en hand – ofta behövs inte mer än så. Du kan kontakta mig för bollplank och vägledning om du är osäker på hur du ska gå tillväga. Ring mig, skicka eller ett meddelande på Slack. Vi kan också ta en kaffe. Jag bjuder!

Erfarenheter och råd från andra tipsare


Jan Gjester

Jan har tidigare tipsat om ett konsultbehov hos sin tidigare uppdragsgivare och hjälpte dem att hitta den perfekta kandidaten genom Folq-nätverket.


Hur går du tillväga för att hjälpa kunden?

Som projektledare är det viktigt att vara tydlig med vilken kompetens som behövs i projektet för att lyckas. Om detta inte finns internt är:

  • Steg 1 – att föreslå inhyrning eftersom du har god erfarenhet av att hitta konsulter som täcker det exakta behovet och därmed kan bidra med stort värde.
  • Steg 2 – att vara proaktiv och neutral i förhållande till att hjälpa kunden att nå en bredare marknad genom partners du känner väl och som levererar. Förutsättningen är att kunden inte MÅSTE använda ramavtal som begränsar leverantörer. Min erfarenhet är att privata kunder främst bryr sig om att hitta rätt kandidat, oavsett var de kommer ifrån.
  • Steg 3 – att erbjuda hjälp med att beskriva kompetensbehovet och ta kontakt med Folq. När CV:na kommer in, var tydlig med att beslutet MÅSTE ligga hos kunden, men erbjud din erfarenhet genom att bistå med screening och eventuellt även samtal/intervjuer med kandidaterna.


Min erfarenhet är att privata kunder främst bryr sig om att hitta rätt kandidat, oavsett var de kommer ifrån. Detta stämmer väl överens med Folqs modell.
– Jan


Vilka är dina bästa råd till andra om hur de kan hjälpa kunden att hitta rätt kompetens?

Var neutral och saklig vid bedömning av profiler. Det skapar trygghet. Om man landar i en Folq-konsult i den efterfrågade rollen, och man vill vara transparent med kunden om tipsprogrammet, kan det vara klokt att också ha utvärderat kandidater från andra partners. I mitt fall skickade jag förfrågan först till Folq, men även till andra. Vi intervjuade kandidater från flera leverantörer, men det var kandidaten som Folq rekommenderade som var bäst kvalificerad för uppdraget. Det skapar också stor trygghet och tillit i efterhand när det gäller öppenhet kring tipsprogrammet.



"Erfaren teknolog"

En annan konsult som har haft uppdrag genom Folq har hjälpt sin uppdragsgivare att få in önskad expert i teamet. God kännedom om Folqs modell och transparens har gett stor förutsägbarhet och trygghet för alla parter.


Vad var din motivation för att tipsa om Folq?

För det första tyckte jag att programmet var mycket attraktivt rent ekonomiskt. Jag uppskattar att Folq är öppna med hur stor del av intäkterna jag får. Som konsult i uppdrag genom Folq känner jag väl till modellen och vet att konkurrensen sker på lika villkor – där den bäst kvalificerade konsulten får uppdraget. Det skapar tillit och är ett viktigt säljargument för uppdragsgivare.


Vilka är dina erfarenheter och din bedömning av Folqs tipsprogram?

Det känns väldigt ordnat att ha tipsbonusen som en egen rad på varje månadsfaktura – den självfaktura som Folq skapar åt mig. Det ger full insyn i hur många timmar konsulten, som mitt tips resulterade i, har arbetat i uppdraget varje period. Jag uppskattar denna öppenhet, att programmet upplevs som rättvist och faktiskt ganska generöst.


Vilka är dina bästa råd till andra om hur de kan fånga upp konsultbehov och tipsa kunden om Folq?

Mitt utgångsläge var att jag ville hjälpa kunden att hitta rätt kompetens. De frågade mig om jag hade några rekommendationer. Jag känner väl till Folq och deras tipsprogram, och det påverkade sannolikt min rekommendation. Samtidigt finns det en trygghet i att Folq är neutrala och har tillgång till många skickliga teknologer och andra typer av IT-konsulter. Det gör det mer bekvämt att rekommendera dem vem kunden bör välja.

  • Bilde
  • Behöver du hjälp?

    Vi kan assistera dig med att hitta den bästa konsulten för dig. Kontakta oss så löser vi det tillsammans.

Få senaste nyheterna direkt i inkorgen

Tack för din registrering 😊