Webinar: Innovation & AI i tuffa tider m/Daniel Berg, Partner i Wizardworks
Lär dig hur Biltema använde innovation och AI för att bli en digital ledare under pandemin.
Daniel Berg (f.d CDO Biltema) berättar om Biltemas digitala resa 2018-2021, en period präglad av stor transformation och pandemins utmaningar.
Trots motgångarna lyckades Biltema inte bara överleva, utan också växa digitalt och ta marknadsandelar. Denna video dyker ner i hur det gick till och vilka nyckelfaktorerna var.
Viktiga Lärdomar: Vision, Innovation och AI
Framgången i tuffa tider baserades på tre pelare. För det första, en stark digital vision som vägledde arbetet när planer ändrades. Visionen var att förenkla för kunden, förankrad i hela organisationen. För det andra, ett strukturerat innovationsarbete med fokus på att "komma ut ur huset" för att hitta kundinsikter.
Detta ledde till snabba lösningar som drive-in-tjänsten, lanserad före konkurrenterna. För det tredje, att se teknik som AI som ett verktyg. Genom att bygga intern kompetens och tillämpa AI för t.ex. produktrekommendationer kunde Biltema förbättra kundupplevelsen och öka försäljningen markant.
Biltemas exempel visar att med en tydlig vision, en innovationskultur som söker insikter brett, och en pragmatisk syn på teknik som AI, kan företag inte bara hantera kriser utan också bli digitala ledare. Tuffa tider kan faktiskt vara en katalysator för nödvändig förändring