Gå till huvudinnehållet

Så arbetar Vend med digital produktutveckling

Med innovation, teknik och ett starkt produktteam byggde Blocket og Schibsted Marketplaces upp en av landets mest besökta webbplatser – och ett av Sveriges mest välkända teknologiföretag.

Nu tas nästa steg som en del av Vend, det nordiska bolaget som samlar Blocket, FINN, DBA och Tori under ett gemensamt varumärke och en tydlig vision: att utveckla nästa generations digitala marknadsplatser. Med över 1 700 anställda och en gemensam teknisk plattform bygger Vend vidare på en stark historia – och utvecklar lösningar som gör smarta val enklare för miljoner användare i hela Norden.

Vi har snackat med Jostein Emmerhoff, SVP Transformation i Vend. Häng med!

Bilde

Fakta om Vend

  • Etablerat: 2024 (utsprunget ur Schibsted, som renodlades till ett mediekoncern)
  • Huvudkontor: Oslo, Norge (med stora kontor i bl.a. Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors)
  • Antal anställda: Över 1700 i hela Norden
  • Ägare: Vend Marketplaces ASA (självständigt börsnoterat bolag efter utbrytningen från Schibsted)
  • Tjänster: Digitala marknadsplatser inom jobb, bostad, motor, återbruk, torget och mer. Den gemensamma plattforms- och teknikorganisationen utvecklar lösningar som gör smarta val enklare för miljoner användare.
  • Användare: Miljontals unika användare varje månad – med över 100 miljoner besök per månad på tvärs av marknadsplatserna i Norden
  • Koncernchef: Christian Printzell Halvorsen
  • Webbplats: www.vend.com


Genom innovation, teknologisk nyfikenhet och en stark kultur för produktutveckling har Blocket vuxit till att bli en av Sveriges mest besökta webbplatser och ett av landets mest erkända teknologiföretag. Nu bygger de vidare på detta arv och den teknik som har skapat ett av Sveriges starkaste varumärken – men i ny skepnad som Vend, då resan som en del av mediekoncernen Schibsted nått sitt slut.

Med gemensam teknologi och en nordisk organisation för de traditionen vidare: att skapa lösningar som gör vardagen enklare och som sätter användarnas behov i centrum.

Vem är egentligen Vend?

Vend är det nya nordiska bolaget som samlar några av de mest kända marknadsplatserna i Norden – bland annat Blocket i Sverige, FINN i Sverige, DBA i Danmark och Tori i Finland. Vi är över 1 700 anställda som nu arbetar tillsammans över landsgränserna för att utveckla nästa generations digitala marknadsplatser.

Tidigare ägdes dessa bolag av Schibsted, men Schibsted har nu blivit ett renodlat mediebolag (ägare av bland annat SvD och Aftonbladet). Marknadsplatserna har brutits ut och lever vidare som Vend Marketplaces ASA – ett nytt och självständigt bolag, med nytt namn men med samma starka varumärken och samma engagemang.

Vi bygger vidare på starka varumärken och lång erfarenhet – inte minst från Blocket och FINN – men gör det nu som ett nordiskt bolag med gemensam riktning, gemensam teknologi och ett tydligt mål: att göra smarta val enklare.

Hur har ni organiserat produktutvecklingen och teamen?

I Vend har vi organiserat produktutvecklingen efter en modell som kombinerar specialisering och skala. Vi har fyra produktvertikaler – Real Estate, Mobility, Jobs och Recommerce – som var och en representerar stora och viktiga affärsområden. Varje vertikal har egna tvärfunktionella produktorganisationer med fullt ansvar för sina produkter och kan arbeta självständigt med att utveckla lösningar anpassade efter användarnas behov.

Dessutom har vi en egen plattformsenhet som erbjuder gemensamma plattformstjänster till hela organisationen – från infrastruktur och utvecklarproduktivitet till mer affärsnära tjänster som alla enheter har behov av. Plattformsteamen arbetar lika kundorienterat mot interna team som övriga team gör mot slutanvändare. Målet är att accelerera vertikalerna och realisera synergier så att dessa kan vinna på sina respektive marknader.

Varje vertikal består av tvärfunktionella team som äger sina produkter från idé till produktion. Större vertikaler organiserar sina team i produktområden för att stärka fokus och koordinering runt problemområden.

Alla enheter bygger lösningar på vår gemensamma plattform och under våra välkända nordiska varumärken – som finn.no och blocket.se. Modellen gör oss kapabla att vara både specialister och skalbara – något vi ser som helt nödvändigt för att kunna konkurrera i marknader där vi möter både globala nischaktörer (som Indeed och Vinted) och breda plattformar (som LinkedIn och Facebook).

Hur prioriterar ni vilka nya tjänster och produktförbättringar som ska utvecklas?

Vi börjar alltid med att förstå vilka problem våra användare försöker lösa – och vad som står i vägen för att lyckas. Många av enheterna i Vend använder Jobs to be Done (JTBD)-ramverket som ett av verktygen för just detta. Det hjälper oss att gå djupare än funktionalitet och observerade problem och istället förstå vilket “jobb” användaren “anställer” vår produkt för att utföra. Till exempel: “Sälja min bil tryggt och effektivt” – inte bara “skapa annons”.

När vi ska värdera och prioritera idéer använder många av våra team dessutom fyra nyckelfrågor (inspirerade av Marty Cagan) för att säkerställa att vi bygger rätt saker:

  • Är det värdefullt (valuable)? Kommer användarna faktiskt att välja att använda eller betala för detta?
  • Är det användbart (usable)? Är det lätt att förstå och ta i bruk?
  • Är det genomförbart (feasible)? Vet vi hur vi kan bygga det tekniskt?
  • Är det livskraftigt (viable)? Passar det inom våra affärsmässiga och regulatoriska ramar?

Denna kombination av användarförståelse och tvärfunktionell bedömning gör att vi prioriterar det som verkligen löser viktiga problem – och som vi kan bygga med kvalitet och fart.

Vad är mest unikt med ert sätt att utveckla digitala produkter och tjänster?

Det mest unika med Vend och vårt arbetssätt är hur vi har valt att organisera hela produkt- och teknikorganisationen. Istället för att strukturera oss efter teknologi, land eller varumärke har vi organiserat oss efter kundproblem – i form av våra fyra vertikaler. Detta skapar tvärfunktionella, produktledda enheter med tydligt ägarskap, djup specialisering och ansvar för hela användarresan. Resultatet är en organisation riggad för att skapa användarvärde – inte bara för att bygga teknologi.

En annan viktig del är hur vi har designat vår plattformsenhet. Den är inte en traditionell infrastruktur- eller verktygsleverantör, utan en verklig produktorganisation som utvecklar affärskritiska plattformar. Dessa plattformar är självbetjänade och konfigurerbara och syftar till att minska både kognitiv belastning och kostnad för vertikalerna. På sikt är tanken att vertikalerna endast använder plattformen där det är nödvändigt (t.ex. regulatoriskt) eller där det hjälper dem att vinna på sin marknad.

Ett annat kännetecken är att Vend är fundamentalt distribuerat – både organisatoriskt och tekniskt. Vi har över 100 team fördelade på våra oberoende enheter som tillsammans utvecklar våra marknadsplatser. Det är inte bara ett resultat av storlek, utan ett medvetet val för att hantera komplexitet i stor skala.

Vår arkitektur och organisering är designad för distribuerat ägarskap: varje team ansvarar för sina domänspecifika tjänster och bygger lösningar nära kopplade till hur verksamheten fungerar. Vi undviker monoliter och stora omskrivningar, och bygger istället stegvis genom många små komponenter som gör en sak riktigt bra.

Detta gör oss kapabla att genomföra stora, genomgripande förändringar tvärs hela organisationen. I utrullningen av vår gemensamma plattform i Norden har vi till exempel lyckats planera, utveckla och lansera förändringar som krävt insats från stora delar av organisationen – samtidigt som verksamheten har hållits igång. Hemligheten ligger i vår förmåga att dela upp extremt komplexa utmaningar i många mindre, hanterbara delar och ge ägarskap till de team som har kunskapen. Vi planerar och levererar distribuerat – och det är just denna metod som gör att vi lyckas med transformationer där många andra företag kämpar.

Kort om "Folk i farten"

"Folk i farten" är en ny artikelserie från Folq där vi vill bjuda in ledande techföretag att svara på några frågor och dela med sig av sina erfarenheter inom utvalda områden relaterade till teknik och produktutveckling. Det som kännetecknar de företag vi vill samarbeta med i denna serie är att de är moderna och framåtlutade techföretag som utvecklar användarvänliga digitala produkter och tjänster i högt tempo. Dessa är företag som både vi på Folq, och kunder samt konsultföretag i vårt nätverk, ser upp till.

Målet med artikelserien är att inspirera företag och individer i vårt nätverk och skapa möjligheter för dem att lära sig och få värdefulla råd från de som ligger i framkant och har samlat på sig mycket erfarenhet. Detta vill vi uppnå genom att publicera ett blogginlägg för varje bidrag.


Bland våra tidigare Folk i farten-artiklar kan du läsa mer om hur...

...använder AI i sin produktutveckling.

  • Bilde
  • Redo att enkelt hitta konsulter?

    Du är bara en enkel registrering från att få tillgång till över 2500 IT-konsulter av högsta kvalitet. Ge dig själv en fin present. Tid!

    Folq hittar snabbt den perfekta matchningen för ditt uppdrag, träffsäkert och effektivt med hjälp av AI. Det bästa sättet att hitta konsulter!

Få senaste nyheterna direkt i inkorgen

Tack för din registrering 😊