Gå till huvudinnehållet

Så använder Kahoot! AI i produktutvecklingen

Kahoot!s användning av AI omvandlar handskrivna anteckningar till kahooter på bara några sekunder, förenklar uppgifter för lärare och elever samt förbättrar supporten avsevärt. Läs mer om hur Kahoot! har effektiviserat produktiviteten med hjälp av AI.

Bilde

Fakta om Kahoot!

  • Grundat: 2012

  • Huvudkontor: Oslo, Norge

  • Antal anställda: Nästan 600 globalt

  • Ägare: Goldman Sachs Asset Management, General Atlantic, KIRKBI och Kahoot!-teamet

  • Tjänster: Spel baserad lärarplattform för utbildning och näringsliv, inklusive appar som DragonBox, Poio, Drops, Actimo, Motimate och Whiteboard.fi.

  • Kunder: Används av över 8 miljoner lärare och 97 % av Fortune 500-företagen.

  • Användare: Över 10 miljarder deltagare (icke unika) i mer än 200 länder och regioner.

  • VD: Eilert Hanoa

  • Webbplats:


Hur har ni använt artificiell intelligens (AI) för att förbättra era produkter och tjänster?

Vi började tidigt använda AI för flera produktförbättringar, till exempel för att förbättra vår sökmotor för att gruppera och hitta de mest relevanta kahoots eller erbjuda uppläsning via text-till-tal för studerande. Där vi har arbetat mest med AI är för att förenkla skapandet av kahoots.

Nu ser vi till att våra kunder kan generera interaktiva presentationer och quiz baserade på teman eller dokument de laddar upp. I Kahoot!-appen kan studenter även skanna handskrivna anteckningar och på några sekunder skapa kahoots som de kan studera med, antingen som flashcards eller i form av lärande spel.

Utöver produktförbättringar har vi också använt AI internt för att förbättra en rad processer, informationsflöden och användare support.

Vilka effekter och vinster har detta gett? Både för användarna och inom den egna organisationen?

För våra användare är AI-genererade kahoots oerhört värdefulla, och våra egna siffror visar att de kan skapa färdiga kahoots fem gånger snabbare med hjälp av AI! Den tidsbesparingen uppskattas enormt av både lärare och elever.

Den andra aspekten är att det hjälper betydligt fler att komma igång med sin första kahoot och sänker tröskeln för att skapa en kahoot. Inom organisationen sparar vi också enormt mycket tid med våra nya AI-baserade användarsupportlösningar, och vi kan dessutom erbjuda mycket bättre support tack vare detta!

Vilka är de största lärdomarna ni har dragit?

Vi har lärt oss mycket genom processen att integrera AI, särskilt när det gäller hur man kvalitetssäkrar output. Exempelvis har vi lärt oss att förbättra prompts och att uppgradera till nyare modeller på ett effektivt sätt. Det är definitivt viktigt att jämföra olika modeller från flera leverantörer för att hitta den bästa lösningen. Vi har dessutom utvecklat hundratals automatiserade tester för att utvärdera vår AI-integration.

Självklart har vi också lärt oss var vi får störst nytta av AI och vilka områden där det finns mycket hallucination. Ett exempel är vårt arbete med att skapa kahoots baserade på verifierade källor, och nyligen har vi lanserat en Wikipedia-integration för detta ändamål.

Vilka är dina bästa tips till andra om hur de kan använda AI i sin produktutveckling?

Ta reda på hur ni kan spara tid för era användare genom att använda AI i era produkter! Alla kan bidra med prompts och nya idéer för hur man kan använda AI – anordna workshops för att utforska hur ni kan effektivisera arbetet internt med hjälp av AI. Om det finns en risk för hallucinationer, hitta sätt att kvalitetssäkra outputen (till exempel genom att använda en annan modell eller genom att verifiera med källor).

Vilka andra nordiska företag hämtar ni inspiration från?

Det häftigaste med AI är alla små företag som kommer med riktigt kreativa sätt att använda AI på (som Suno.com, Gamma.app, osv). När det gäller större företag tycker jag att Canva, Spotify, Perplexity och Duolingo är riktigt duktiga på att integrera AI på användbara sätt för sina användare.

Kort om "Folk i farten"

"Folk i farten" är en ny artikelserie från Folq där vi vill bjuda in ledande techföretag att svara på några frågor och dela med sig av sina erfarenheter inom utvalda områden relaterade till teknik och produktutveckling. Det som kännetecknar de företag vi vill samarbeta med i denna serie är att de är moderna och framåtlutade techföretag som utvecklar användarvänliga digitala produkter och tjänster i högt tempo. Dessa är företag som både vi på Folq, och kunder samt konsultföretag i vårt nätverk, ser upp till.

Målet med artikelserien är att inspirera företag och individer i vårt nätverk och skapa möjligheter för dem att lära sig och få värdefulla råd från de som ligger i framkant och har samlat på sig mycket erfarenhet. Detta vill vi uppnå genom att publicera ett blogginlägg för varje bidrag.

Få senaste nyheterna direkt i inkorgen

Tack för din registrering 😊